pátek 13. července 2018

Autem a trajektem na Korsiku

Krátká pauza, kdy na blogu nepřibyl žádný nový příspěvek, znamenala jediné - byli jsme na dovolené a to na naší milované Korsice! Poprvé jsme tento ostrov patřící k Francii navštívili v roce 2016 a naprosto nás očaroval nádhernou přírodou a nám bylo jasné, že tu nejsme naposledy.

Korsika není destinací, kam by proudily davy turistů a na Čechy tu narazíte zřídka. Snad je to náročnější dostupností na ostrov, ale také vyššími cenami. Avšak nám vyhovuje, že není komerční a turismem protkaná, jako je tomu v jiných přímořských zemích. Pláže tu nejsou pokryté lehátky, obsypané bary a restauracemi, nenajdete tu obří hotelové komplexy na každém kroku. Za to tu najdete nádherné přírodní pláže, úchvatné hory, jezera, přírodu a cítíte, že obyvatelé svou zemi milují a jsou pyšní na to "své". Najdete tu tak tradiční restaurace, obchůdky, nakoupíte si lokální potraviny. Je tu natolik nádherná příroda, že chvílemi nevěříte, že jste stále v Evropě. 

Na Korsiku se dostanete buďto letecky, ale počítejte s přestupem a vysokými cenami. Nebo autem a následně trajektem. Trajekt na Korsiku jede z Francie nebo Itálie. Z Prahy je nejlepší volbou přístav Livorno nebo Janov. My jsme vždy odplouvali z Livorna. Ráda bych se v tomto článku podělila se zkušenostmi, jak vše ohledně trajektu probíhá, kolik co stojí apod.



Z Livorna jezdí dvě trajektové společnosti, Corsica Ferries a Moby lines. Lístky na trajekt si můžete zakoupit přes české stránky, např. www.corsicaferries.cz, ale my jsme raději využili služeb CK Ibis , přes které se za drobný poplatek dají lístky koupit, pojistit a také se na ně můžete obrátit v případě, že máte nějaký problém. Cena lístků je proměnlivá, není pevná. My jsme za 2 dospělé, 2 děti nad tři roky a auto platili za cestu tam i zpět orientačně 10 tisíc, ale pro představu cesta zpátky vyšla asi na dvojnásobek co cesta tam. Cesta trajektem z Livorna do Bastie trvá 4-6 hodin. K tomu si připočtěte 2 hodiny čekání před a zhruba hodinu než se vylodíte.

Vrátím se ještě k cestování autem. My jsme vyjížděli z Prahy do Livorna. Podle Google maps se nám čistý čas ukazoval okolo 10 hodin. Na cestu jsme si pro jistotu dali rezervu a na cestu si vyhradili 15-16 hodin, kvůli pauzám a možným zácpám. V přístavu musíte být 2 hodiny před vyplutím. Tento rok jsme jeli na noc, takže jsme jeli cestami bez kolon a i s přestávkami a hodinovým spánkem řidiče nám cesta tam i zpět zabrala 12 hodin. V roce 2016 jsme jeli přes den a tam jsme chytili 3 hodinovou kolonu v Německu, takže opravdu doporučuji mít značnou rezervu. Poplatky se vyšplhaly okolo 60 eur. V Německu se zatím neplatí nic (ale snad od roku 2019 se začne), v Rakousku stojí 10 denní známka 9 euro a před hranicemi s Itálií se ještě platí okolo 9 eur. Za mýtné v Itálii jsme dali okolo 40 eur. 

Přístav a přesné místo, odkud nám jel trajekt, jsme spolehlivě vždy našli přes Google Maps. GPS v autě byla trochu bezradná, ale na místě je poměrně dobré značení pomocí digitálních cedulí. V přístavu se potom štosují auta a čekají, až se zvednou závory a jsou vpouštěny na trajekt. Tato část je asi nejnáročnější. Nejdřív projdete kontrolou, kde si načtou čárový kód vašeho lístku a zkontrolují pasy. Na auto vám potom nalepí čárový kód pro vjezd na trajekt. Následně čekáte na pokyny, kdy vás budou navigovat na přesné místo a parkuje se doslova na centimetry. Poprvé jsme z toho byli dost zaskočení, vše probíhá v rychlosti, aby ty stovky aut co nejrychleji zaparkovaly na několika podlažích. Doporučuji si proto už předem nachystat do tašky věci, které si s sebou na trajekt vezmete. Nám se teď stalo, že měl trajekt zpoždění a aby urychlili vystupování v garážích, tak ještě na souši donutili všechny pasažéry z aut, kromě řidiče, vystoupit a jít na trajekt pěšky. Na malé dítě se mi osvědčilo vzít si nosítko, které jsem si nacvakla před výstupem z auta. Kočárek moc nedoporučuji, na trajektu je hodně schodů. 

Samotný trajekt působí jako luxusní hotel nebo malé zábavní centrum. nemusíte se bát, že se budete nudit, cítit nekomfortně, nebo že by vám něco chybělo. Najdete tu kavárny, restaurace, hernu, koutek pro děti, někde i bazén či obchody. Jsou zde i místnosti s polohovatelnými sedadly (za 5 euro), nebo u některých plaveb lze mít i kabinu pro 2-4 lidi. U ranních spojů se dá domluvit i nautel, tj.že přespíte na stojící lodi a ráno vyplujete. Cestovat můžete i s hafanem, na některých trajektech byly dokonce venčící "loučky". 

Co se týče cen jídla a pití na trajektu, tak se tu dalo docela dobře a chutně najíst. Ceny hlavních jídel v bufetu se pohybují okolo 10 eur, v restauraci mezi 15-20 eury. 250ml vody vyšlo na 1,5 eura a cola v plechovce 2,5 eura, káva 1,5 - 3 eura. Nejdražší je alkohol, např.pivo stojí od 4 eur, ale i 8 eur. Na drobné občerstvení jsme si dali nanuk 2,5 eura za kornout, palačinka (crepe) s nutelou 4 eura, panini a různé plněné pečivo stálo cca 4 - 8 eur, hranolky 4 eura. 

Pro děti jsme na všech trajektech objevili herničku. Na Corsica ferries měli koutek s balonky a šplháním součástí kavárny, na Moby lines měli velké boxy protkané sítěmi, šplhadly, prolézadly a pro nejmenší velké dřevěné interaktivní stolečky a kostky. Samozřejmostí byla i přebalovací místnost. U ML jsme v restauraci viděli i pohodlné jídelní židličky a mikrovlnku na ohřátí jídla, ale vyloženě dětské jídlo tu neprodávali. Restaurace jsou prosklené, takže máte výhled na moře. Venku se dá samozřejmě také sedět nebo si půjčit lehátko, ale těch je omezeně a většinou jsou obsazené. Počítejte, že pokud jede trajekt plně obsazený, je na něm docela rušno a je dobré si hned někde najít místečko k sezení a odpočinku. 

Pokud budete na trajektu přespávat, tak se připravte na malé pokojíčky s výklopnými postelemi. S dětmi jsme byli zaskočení, protože jsme si objednali kajutu pro 4 a výklopné lůžka nahoře byly dost vysoko, bez žebříku a bez zábran.Neodvážili jsme se na nich spát ani my, natož malé děti, takže jsme spali společně dole. Popravdě jsme ani nepřišli na to, jak se na ty vysoké postele dá vyšplhat 😁

Na závěr bych ještě chtěla srovnat trajektové společnosti. V roce 2016 jsme jeli s Corsica Ferries, letos jsme jeli s Moby lines. CK Ibis vám po upřesnění data pošle nabídku termínů, časů a ceny pro obě společnosti, takže si můžete porovnat, co vám bude nejvíce vyhovovat. 

My jsme určitě byli mnohem víc spokojení s Corsica Ferries. Na CF bylo o trochu horší vybavení než u Moby Lines a pro děti méně vyžití, ale vše, co jsme si objednali, proběhlo jak mělo a nalodění bylo skvěle zorganizované a rychlé. 

Moby Lines mají krásné prostředí hlavně pro děti, protože jsou vyzdobené postavičkami z pohádek. Taky mají mnohem hezčí herničku a myslí i na mimina a batolata. Prostředí bylo o něco hezčí, ale tím výčet výhod končí. Při cestě tam jsme měli po nočním řízení objednanou kajutu, na místě nám řekli, že kajuty nejsou. Bez problémů nám sice vrátili peníze, ale ta kajuta nám značně nevyspalým chyběla. Navíc jsme se chtěli i osprchovat, převléct se a zbytečně jsme pak po trajektu tahali tašku s věcmi. V recenzích jsme se potom dočetli, že kajuty ruší běžně. Nalodění i vylodění bylo šílené, nezorganizované. Po cestě tam jsme čekali 45 minut v nevětraných garážích, než nás vypustili ven. Při cestě zpátky měla loď více než 2 hodiny zpoždění a ač jsme přijeli mezi prvními auty, z nepochopitelného důvodu nás pustili na loď mezi posledními, i když bylo šílené vedro a viděli, že máme v autě batole. Na lodi se pak čekalo dlouho než připraví bufet a jelikož loď byla nejspíš vyprodaná, tak už po hodině jízdy byly záchody v naprosto nechutném stavu a nikdo je během jízdy neuklízel. 

Je samozřejmě možné, že jsme zrovna vychytali špatný den, ale i recenze na internetu se kloní k vyšší kvalitě u Corsica Ferries, takže příště si raději připlatíme a pojedeme s nimi. 

A to je vše, co mě okolo trajektu napadlo. Je mi jasné, že tento článek budete objevovat spíše dlouho po jeho napsání. Pokud by vás ještě něco zajímalo, tak můžete napsat na mail matkynapalubu@gmail.com, ne vždy si včas všimnu komentáře pod článkem, mail je určitě jistější pro rychlou odpověď :-) 













Žádné komentáře:

Okomentovat