úterý 10. dubna 2018

Migréna v těhotenství

Migréna.
Rodinná kletba.
13. komnata.
Můj denní chléb...

Kdo mě zná blíž, ví, že migréna už ke mně patří. Přikradla se společně s pubertou a od té doby je tu. Většinu dní, v různé intenzitě... Bohužel. Už delší dobu mám o ní rozepsaný článek, ale pořád jsem nenašla odvahu jej dopsat. Zatím je to příběh bez šťastného konce.

Ráda bych se však podělila o jednu kapitolu z něj. A to o migréně v těhotenství. Zatímco v běžném životě může člověk experimentovat a hledat úlevu téměř bez omezení,  v těhotenství je možností minimum, ale není to beznadějné.



Když jsme začínali přemýšlet nad tím, že se staneme rodiči, hned mě napadlo, jak vše budu zvládat s migrénou. Moje neuroložka neviděla problém v tom, abych se svými potížemi otěhotněla, ale hned mě upozornila, že budu muset vysadit všechny léky a jediné, co si budu moct vzít, bude paralen. Před prvním těhotenstvím jsem trpěla na migrény zhruba jednou týdně, ale mívala jsem i záchvaty, které se táhly několik dní a občas jsem musela na kapačky do nemocnice.

S pozitivním těhotenským testem moje migrény ustaly. Snad i z euforie, která nás provázela.  Potrápily mě ke konci prvního trimestru, prý vlivem kolísání hCG. V té době mi v práci končila smlouva, a tak jsem se rozhodla, že už ji neprodloužím a zůstanu raději doma, abych těhotenství prožila v klidu. A až na pár drobných záchvatů se mi migréna téměř celé těhotenství neobjevila. Stejný průběh mě čekal i ve druhém těhotenství.

Do třetice už jsem ale takové štěstí neměla. Když jsem čekala Viktorka, rozjely se mi silné záchvaty, horší než obvykle. Možná i proto, že už jsem neměla tolik prostoru k odpočinku se dvěma dětmi. Možná proto, že tentokrát se v bříšku ukrýval kluk a celé těhotenství bylo úplně jiné než když jsem čekala holčičky. Kdo ví... Občas jsem si poplakala. Děsila jsem se toho, že mě migréna zaskočí u porodu, tenhle strach se naštěstí nenaplnil, i tak jsem si ale migrénu v těhotenství opravdu "užila".

Migréna není z těch nemocí, co jdou na první pohled vidět, a tak se my, jimi trpící, často potýkáme s nepochopením okolí a jsme ti, co "už zase bolí hlava". Bohužel i ze strany lékařů už jsem v tomto mnohdy "narazila" a byla považována za simulanta. Přitom je to problém, na který se (naštěstí) neumírá, ale umí výrazně zhoršit kvalitu života.

Tímto článkem bych tak chtěla vyjádřit podporu a pochopení všem, co s migrénou musí žít a bojovat. A o to hůř, jestli na tento text narážíte, protože jste těhotná a zoufalá.



Neobjevila jsem žádnou zázračnou metodu, která vás migrén zbaví. Ale naučila jsem se respektovat, že patří k mému životu a najít berličky, které mi pomáhají migrénu překonat.

Kdybych měla vypíchnout tři věci, které jsou základním kamenem pro úspěšný boj s migrénou, potom je to určitě dostatek tekutin, odpočinku a pravidelný přísun hořčíku.

Jsou to zpravidla věci, které hodně z nás zanedbává. Ale právě v době, kdy pod srdcem nosíme miminko a naše tělo musí vydat mnohem více energie, je nutné být na sebe přísnější. Já jsem byla vždycky člověk, který vypil půl litru tekutin denně, ale díky těhotenství jsem se naučila pít alespoň 2 litry. Den začínám půl litrem čerstvě natočené vody. Pokud vám voda dělá problém, tak si do ní vymačkejte citron nebo pijte to, co vám chutná. Ale hlavně pijte! Naučila jsem se nosit lahev v tašce, mít pití i v noci u postele.



Když jsem na začátku třetího těhotenství měla už několikátou migrénu, moje lékařka mi rovnou doporučila nakoupit si balík hořčíku a ten ve velkém zobat. Jako migrenik i jako vyčerpaná máma  jsem sáhla po kombinaci Magnesium + B6. Je nutné brát tablety pravidelně a denně, aby měly kýžený efekt. Takže se nebojte sáhnout rovnou po velkém balení. Magnesium má pozitivní vliv právě na nervovou soustavu a svaly, vitamín B6 pozitivně působí na imunitní systém, na únavu a vyčerpaní. To vše jsou věci, které přispívají k rozjezdu migrén. Jsem přesvědčená, že vděčím právě hořčíku za to, že jsem těch 9 měsíců ustála a samozřejmě jej beru i nadále. Asi nemusím psát, že se třemi malými dětmi je člověk v podstatě permanentě unavený a těžce hledá emocionální rovnováhu a při pravidelném užívání hořčíku s B6 cítím znatelné zklidnění. Je zajímavé, že když jsem brala pouze hořčík, tak se mi po tabletách dělalo špatně od žaludku. Tablety Magnesium + B6 mi sedí, tak se nenechte odradit a pokud vám jeden lék nesedne, zkuste jiný. Na hořčík je samozřejmě dobré zaměřit se i ve stravě, ale jen s běžnou stravou jsem úlevy nedosáhla.


Když si dáte chvilku hledání na internetu, najdete spoustu dalších tipů, které však zabírají velmi individuálně. Zkuste naslouchat svému tělu, které si dokáže říct, co mu chybí, co mu uleví. Já jsem například zjistila, že mi dělá dobře káva, ale nesmím ji mít s mlékem. Jakmile je v ní mléko, migréna se zhorší. Ale se smetanou nebo kokosovým mlékem se mi uleví.

S čím dost bojuji, je koukání do mobilu. To se stalo běžnou součástí našeho života, ale skloněný ztuhlý krk a záření přispívá k bolesti krční páteře, která může přerůst v migrénu a taky - neustálým surfováním po internetu nedopřejeme klid očím, mozku, stresujeme se, závidíme... Internet v nás, třeba i nevědomky, může vyvolávat negativní pocity, které přejdou do stresu a stres přechází v migrénu...

Jakožto člověk věřící přírodě jsem samozřejmě vyzkoušela i nespočet bylin. V těhotenství je jejich použití omezené. Na migrénu se mi ale osvědčil čaj z meduňky - působí dobře na zklidnění. A co mě umí dostat do pohody, je esenciální olej z šalvěje, jsem na té vůni závislá 💕

Kromě toho, co si na migrénu vzít, je také důležité vypozorovat, co si nevzít. Spouštěčem můžou být nejrůznější potraviny a je dobré vést si deník, ze kterého můžete vypozorovat jisté podobnosti mezi záchvaty. Mně například migrénu dokáže vyvolat čerstvá cibule (nejsem schopná ji ani nakrájet, okamžitě mě rozbolí hlava) a ocet. Ale taky chemické vůně, hluk a stres.

Budu moc ráda, když pod tento článek napíšete i své zkušenosti pro ostatní, abychom si vzájemně pomohly.

A taky mi napište, zda by vás zajímal celý příběh o mé migréně :-)

Anežka




5 komentářů:

  1. Za článek děkuji. Při hospitalizaci v nemocnici během puberty mi bylo řečeno, že trpím střední migrénou. Popadne mě tak 4x do roka, ale jako člověk netrpici na bolesti hlavy, mě vždy skolí. Vypozorovala jsem, že jsem náchylnější v zimě, když nemám čepici, ale stačí i jen studenější vítr. Pomáhá mi ticho a klid a paradoxně horká sprcha a pak spánek.Niky C.

    OdpovědětVymazat
  2. Migreny mi zacaly v 17 s prvni antikoncepci a vsichni mi tvrdili, ze tim to rozhodne neni. Pak jsme s manzelem chteli miminko, ja prasky vysadila a byl dva roky klid. Kdyz me v tehotenstvi migrena zase navstivila, tak to bylo hrozne zoufalstvi, ze uz je to tu zase a co budu delat. Navic rada vzit si paralen, byla asi jako dat si placebo. Nakonec jsem nevydrzela a sahla po migralginu, v tehu celkem asi trikrat. Kupodivu i doktorka ho schvalila, ze je pro dite mene skodlovy nez ta bolest z migreny. Migrena se pak objevovala jeste v sestinedeli, ale ted je snad uz zase klid. Doufam. Nikomu bych to neprala a moc se vsemi s migrenou citim. Jitka

    OdpovědětVymazat
  3. Také moc děkuji za článek. Na migrény trpím již 10 let, od svých 28 let. Nejdřív to byla bolest 1x za měsíc, pak 2x do měsíce a nyní je to různé. Jindy je dva týdny klid a pak mám třeba 5 dní migrénu. Pomáhají mi jedině triptany (sumatriptan) plus kinito. Ale po těchto lécích je mi většinou 2 hodiny špatně (od žaludku, taková celková nevolnost). Mám dvě děti (chlapce), v těhotenství (krom prvních tří měsíců) jsem měla od migrén klid + ještě pár měsíců po porodu. Nejlepší je, když si mohu vzít prášek a jít si lehnout a vyspat se z toho. Ale již chodím do práce a s migrénou se většinou probouzím, takže si musím vzít léky a fungovat. Nekouřím, nepiju alkohol (občas si dám deci vína), snažím se jíst zdravě.....ale nepodařilo se mi vysledovat po čem migréna přichází. Zkouším teď bylinné kapky z řimbaby. Jeden čas jsem cvičila jógu, teď bohužel nemám tolik času. Pomalu se s tím smiřuju, že mě migréna bude provázet po zbytek života, ale zároveň i doufám, že mě jednou opustí. Migréna dokáže nepěkně potrápit a zkomplikovat život.
    Přeji Vám hodně sil do boje s migrénou.
    Petra

    OdpovědětVymazat
  4. Já to měla v těhotenstvích dobrý, ve všech čtyřech, měla jsem asi dva záchvaty za celý těhotenství vždycky... zatímco dřív to bylo jednou do měsíce... Ale teď mne to zlobí, před rokem to bylo tak dvakrát do měsíce, napodzim už každej týden...a teď dva týdny zpět jsem šla spát s ibalginem šest nocí z osmi po sobě jdoucích, vždycky dva dny migréna, den dobrý, dva dny migréna, den dobrý... :-/... Spouštěčem může být ztuhlej krk, chlad na dutiny, nebo naopak slunce... velkej stres,moc věcí k vyřízení, který se mi hromaděj hlavě, až mi z toho doslova praská... a zhoršuje to hluk a výrazný vůně, třeba i některý aviváže... Pomáhá mi vykecat se z toho co mne tíží, vzít si prášek dát horkou sprchu nebo ještě líp vanu, kdy si pouštim proud horký vody na zátylek a taky na čelo... a jít spát, nejlépe s čepicí, nebo šátkem... pomáhá mi teplo...
    Jo a hořčík jsem v těhotenství taky brala na kila... vždycky mi strašně tvrdlo břicho,klidně už od 14tt... a taky jsem odjakživa trpěla na křeče, zejména v lýtkách... takže ho mám asi chronickej nedostatek... A nosim šátek přes čelo...manžel nad tim potřásá hlavou, že vypadám jak jeptiška... jenže já dobře vim, že kdybych ho neměla, mám migrény nonstop :-/
    Teď mne už týden pobolívá na pravym spánku... to je taky takový divný... zpytuju svědomí, jestli jsem se tam někde nepraštila, nebo co je to zase za srandu :-/

    OdpovědětVymazat
  5. Ještě jednou připojím svůj komentář.....na "drobné" bolesti hlavy mi pomohl olejový výplach úst, jestli už jste o tom slyšeli. Dělá se to po ránu, hned, ještě než si vyčistíte zuby nebo se napijete. Používá se olivový olej nebo lněný, sezamový.....dáte si minimálně lžičku (maximálně lžíci) oleje do úst a různě ho tam povalujete, cedíte skrz zuby, POZOR nekloktat v krku a NEPOLYKAT. Dobré je vydržet několik minut, maximálně dvacet. Já to vydržím tak 3-4 minuty, když se zadaří, i déle. Na olej se nabalují sliny, takže brzy máte plnou pusu. Z těla se uvolňují toxiny, olej se má pak vyplivnout do koše (já to plivu normálně do umyvadla) a pak ústa pořádně vypláchnout vodou, chvíli počkat a pak si vyčistit zuby. Doporučuje se to dělat tak 6 týdnů, potom pauza, aby si na to tělo nezvyklo. Zvyšuje to imunitu, odstraňuje bolest hlavy, mě to dokonce i trochu vybělilo zuby a i pleť se mi zlepšila. Na netu k tomu najdete více info, má to opravdu spoustu pozitivních vlivů na zdraví a je to prastarý způsob léčení. Vím, že po ránu mají maminky frmol, ale já si dám vždy olej do úst a jdu třeba vařit čaj nebo se mezitím obléknu a pak až dokončím ranní hygienu. Blbý je, když na mě rodina mluví, to pak jen huhňám a ukazuju si na pusu, že nemůžu mluvit. Ale tohle mi opravdu pomohlo na takové ty malé bolesti hlavy, jeden čas mě každý den bolela hlava.
    Petra

    OdpovědětVymazat