čtvrtek 3. prosince 2015

Recenze na knihu: Pohádka za pohádkou

Mamí, budeme si číst?

Tuto větu slýchávám několikrát denně.  Adámek i Robinek mají rádi knížky od malička. Já sama pocházím z rodiny, kde se hodně četlo a myslím si, že mi knížky obohatily život. Ráda vzpomínám na to, když jsem byla v nevlídných sychravých dnech zalezlá v posteli s foglarovkou a v nudném odpoledni jsem tak mohla zažívat skvělá dobrodružství. Toto bych přála i svým dětem, proto se snažím jejich vztah ke knihám podporovat a každý den si spolu čteme.

Pravidelné čtení dětem přináší totiž mimo zábavy spousty pozitivních prvků. Dítě se seznamuje s novými slovy a může si tak rozšířit svou slovní zásobu. Vytváří si schopnost orientovat se v ději, trénuje si paměť a rozšiřuje si všeobecné znalosti. Čtení je také velmi důležitým faktorem ve vztahu rodič – dítě. Upřímně musím říct, že se na naše čtecí poobědové a večerní chvilky těším. Oba kluci si donesou knížku a listujeme, čteme a o všem si povídáme. Jsou to báječné uvolněné chvilky, při kterých se zasmějeme a něčemu naučíme.

Nedávno jsem chtěla Adámkovi vyprávět pohádku O neposlušných kůzlátkách, ale s hrůzou jsem si uvědomila, že si nepamatuji děj. Jen zhruba dějovou linku, ale to by byla pohádka tak o čtyřech holých větách. Nedokázala jsem odvyprávět ani své oblíbené pohádky z dětství. A proto jsem se začala poohlížet po dětské knížce s klasickými českými pohádkami. Shodou okolností jsem narazila na knížku pro děti Pohádka za pohádkou od vydavatelství NovaDida, která se nám moc líbí a proto vám tuto knížku představím. Vím, že pod knížkami pro děti se pulty prohýbají, ale není úplně tak jednoduché najít knihu, která by byla napsána jednoduše dětským jazykem, byla bohatě ilustrována a měla atraktivní a smysluplný obsah.

Knížka mě na první pohled zaujala, protože je vytvořena dětem na míru. Autorky této knihy Dagmar Pernická a Zdeňka Krejčová mají dlouholetou zkušenost s prací s dětmi a to se promítá do kvality díla. Knížka je barevná, veselá, zábavná a  srozumitelná zároveň.

Oceňuji, že vazba knihy je opravdu pevná, odolá tak ne vždy šetrným dětským ručkám. Formát je poměrně atypický – A4 na šířku, to může být trochu nevýhoda, pokud si dítě prohlíží samo, je to pro něj příliš „dlouhý“ formát. Ale myslím, že záměrem této knížky bylo, aby si rodiče četli se svými dětmi a k tomu je formát knížky opravdu perfektní. Já sedím vždy na straně textu a čtu a Adámek sedí u obrázku a ještě je místo pro Robinka.
Kniha má 400 stran, 100 ilustrací a obsahuje 12 nejznámějších českých pohádek, jako je třeba pohádka O Červené Karkulce, O Šípkové Růžence, Hrnečku vař, O Budulínkovi, a podobně.

Když jsem knihu otevřela, zaujalo mě, že na každé dvojstraně je jedna stránka textu a jedna stránka s tematickou ilustrací, kde je vyobrazeno téměř vše, o čem se na té stránce hovoří. Dítě má tedy prostor více se ponořit do příběhu a rodiče zase možnost konkrétněji se doptávat. Velmi oceňuji, že pohádky jsou psané tak, aby se děti nebály, ale zároveň děj je dodržen. Vlk Karkulku i babičku opravdu sní, ale tak nějak s citem. J

Na konci knížky je ke každé pohádce sedm otázek pro děti, které umožňují s pohádkou dále pracovat a rozvíjet tak v dítěti vztah k životním hodnotám. Pro Adámka jsou otázky ještě poměrně těžké, ale i tak se mohu inspirovat a otázky zjednodušovat a především vím, že tato kniha nebude hitem pouhých několika měsíců, ale že má pro nás dlouhodobější potenciál. Třeba to bude knížka, kterou si Adámek s Robinkem jednou poprvé přečtou sami.

Kniha stojí 439 Kč a lze jí koupit ve 250 knihkupectvích v ČR a dokonce i na Slovensku. Knihu lze objednat přímo na stránkách www.novadida.cz nebo také na www.pohadkazapohadkou.cz,  kde do 20. prosince 2015 probíhá výhodná akce 1+1 zdarma. To znamená, že si objednáte jednu knížku a přijdou vám knížky dvě.

Adámek si tuto knížku rychle zamiloval, má už své oblíbené pohádky, které chce vždy slyšet a ten okruh s každou nově přečtenou pohádkou rozšiřuje. Za sebe mohu knihu určitě doporučit a to nejen jako maminka zvídavých dětí, ale také jako speciální pedagožka :)